Min dag

Tjena!
El-problemet löste sig, det kom en jour-gubbe (det är alltid en gubbe) och fixade nåt i källaren. Det visade sig sen att vi har nåt dragningsfel i hallen och det var livsfarligt att använda kontakterna. Lite läskigt, tänk om jag hade fått värsta stöten.
Idag är jag förkyld, men jag gick ändå till skolan.
Ner i tunnelbanan som vanligt, där stod för en gångs skull inte killen med gitarren. Han brukar alltid sjunga La Bamba eller nån fransk låt. Det blandar sig väldigt konstigt med musiken i min Ipod.
M fyllde år igår! Grattis igen! Hon fick en tröja från Monki av mig.
Stickningen går frammåt ^^. Garnet till första fältet är slut. Får hitta nån ny fin färg.

Här e receptet på äppelflarnen jag bakade i lördags:
Man tar färdig smördeg (är man ambitiös kan man göra egen, men det orkar inte jag)
Så delar man de här plattorna och delar de i två så att de blir ungefär 10x10.
Sen stansar man ut, inte helt den ska bara nästan gå igenom, en ring med hjälp av ett glas.
Man naggar med en gaffel i ringen. Strör lite riven mandelmassa innanför ringen.
Sen skalar man äpplena och skär de i ganska tunna skivor så de blir som halvmånar. Om man häller lite citron på blir de inte bruna.
Lägger de i en skål och häller på socker, kanel och hackad färsk rosmarin efter smak.
Efter det lägger man dem i ringen på smördegsplattorna. Det blir fint om man lägger de som en solfjäder.
Pensla kanterna med uppvispat ägg. Hylva smör och lägg över.
Sen in i ugnen på ca 200 grader. Ta ut de när de är gyllenbruna. Jättelätt och jättegott!


(Jag behöver fotokurs!)


Kommentarer
Postat av: Fru Ericson

Bra att du la ut receptet. Verkar gott! Ska fixa detta i helgen.

2008-11-17 @ 21:37:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0